کشش کنترل و فشار کنترل چیست؟
هنگامی که یک مقطع بتنآرمه تحت لنگر خمشی قرار میگیرد، طبق روش طرح مقاومت این تیر زمانی دچار گسیختگی میشود که کرنش در بالاترین تار فشاری مقطع تیر برابر با 0.003 شود.
مقاطعی که تحت لنگر خمشی، نیروی محوری، و یا ترکیب لنگر و نیروی محوری قرار گرفتهاند، در حالتی یک مقطع کشش کنترل تلقی میشوند که در آنها همزمان با لحظهی گسیختگی مقطع و وقتی که کرنش حداکثر در دورترین تار فشاری بتن، εcu ، به مرز 0.003 میرسد، کرنش خالص کششی در دورترین فولاد کششی مقطع، εt، بزرگتر یا مساوی 0.003+εty باشد. εty کرنش تسلیم دورترین ردیف آرماتور کششی است؛ و برای میلگردهای آجدار از تقسیم تنش تسلیم بر مدول الاستیسیتهی فولاد تعیین میشود.
مقاطعی که تحت لنگر خمشی، نیروی محوری، و یا ترکیب لنگر و نیروی محوری قرار گرفتهاند، در حالتی یک مقطع فشار کنترل تلقی میشوند که در آنها همزمان با لحظه گسیختگی مقطع و وقتی که εcu، به مرز 0.003 میرسد، کرنش خالص کششی در دورترین فولاد کششی مقطع، εt، کوچکتر یا مساوی εty باشد. برای آرماتور S240، اجازه داده میشود که این حد کرنش برابر با 0.002 در نظر گرفته شود.
اگر در مقطع تحت لنگر خمشی، نیروی محوری، و یا ترکیب لنگر و نیروی محوری، همزمان با لحظه گسیختگی، کرنش خالص کششی در دورترین فولاد کششی بین حد کرنش فشار-کنترل، εty و حد کرنش کشش-کنترل 0.003+εty، قرار گیرد، مقطع در ناحیه انتقال منظور میشود. برای مقطع انتقالی، ضریب کاهش مقاومت φ با درونیابی خطی بین حالتهای قبلی، براساس رابطههای 1 و 2 محاسبه میشود. برای این مقطع همچنین اجازه داده میشود که از φ مربوط به مقطع فشار-کنترل استفاده گردد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.