جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • کتابخانه مجازی ACE
  • آزمونها
  • تماس با ما

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)

ثبت نام

یک رمز به نشانی ایمیل شما فرستاده خواهد شد.

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
  • 02532405879
  • info@acefirm.ir
0
اکادمی مهندسی عمران Ace
  • صفحه اصلی
  • از کجا شروع کنیم؟
    • مشاوره
    • راهنمای خرید محصولات
    • راهنمای شرکت در دوره‌ها
    • راهنمای شرکت در آزمون
  • دوره‌های آموزشی و محصولاتداغ
    • دوره‌ها
      • دوره آنلاین قبولی در آزمون نظارت عمران
      • دوره آنلاین قبولی در آزمون محاسبات عمران
      • کارگاه تست زنی ویژه آزمون محاسبات
      • طراحی فونداسیون و اندرکنش خاک و سازه
    • کتاب‌ها
      • کتاب کلیدواژه ACE (ویژه آزمون نظارت)
      • کتابچه تست آزمون محاسبات
    • پکیج‌های آموزشی
      • پکیج جامع فلوچارت آزمون محاسبات عمران
      • دوره جامع قبولی در آزمون کارشناس رسمی دادگستری/قوه قضاییه/کانون وکلا
      • پکیج جامع قبولی در آزمون نظارت و اجرا
    • آموزش نرم‌افزار
      • آموزش جامع اتوکد دو بعدی
      • آموزش جامع اتوکد تکنیکال
      • آموزش جامع متریال مکس
      • آموزش جامع نور پردازی مکس
      • آموزش جامع مدلینگ مکس
  • آزمون‌ها
  • کتابخانه مجازی ace
  • عیدی ۱۴۰۲ موسسه ace
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
شروع کنید

وبلاگ

اکادمی مهندسی عمران Aceاخبارایسبوکواژگونی سازه

واژگونی سازه

19 بهمن 1401
ایسبوک
واژگونی سازه

افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی موجب افزایش طراحی و احداث ساختمان‌های مرتفع شده است. ارتفاع سازه، نسبت لاغری و پریود از جمله معیارهایی هستند که در تعریف ساختمان های بلند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختمان‌های بلند به دلیل سطح زیربنای بالا و تعداد بالای ساکنین جزء ساختمان‌های حساس محسوب می‌شوند و در طراحی آنها باید ضوابط سختگیرانه تری را اعمال نمود.

یکی از معیارهای تعیین کننده در طراحی ساختمان‌های بلند، لنگر واژگونی می‌باشد. لنگر واژگونی معادل مجموع حاصل ضرب نیروهای جانبی در ارتفاع آنها نسبت به تراز زیر شالوده ساختمان است و سازه باید به گونه‌ای طراحی شود تا از ضریب اطمینان مناسبی در برابر واژگونی برخوردار باشد.

1- واژگونی سازه

   1-1- تعریف واژگونی سازه

عدم مقاومت ساختمان در برابر نیروهای جانبی از جمله نیروهای باد، زلزله، سیل و…… که منجر به انحراف و آسیب شدید سازه‌ای می‌شود را پدیده واژگونی گویند.

واژگونی ساختمان
شکل 1. واژگونی ساختمان

2- ضوابط آیین نامه‌ای واژگونی سازه

   1-2- ضوابط واژگونی مطابق آیین نامه 2800، ویرایش چهارم

وقوع زلزله باعث ایجاد نیروهای جانبی در ارتفاع ساختمان می‌شود، که ممکن است منجر به واژگونی سازه شود؛ بنابراین لازم است پایداری ساختمان در برابر نیروهای جانبی مورد ارزیابی قرار گیرد.

مطابق بند 3-3-8 استاندارد 2800، ویرایش چهارم، کنترل واژگونی سازه باید برای هر دو جهت اصلی ساختمان بر اساس رابطه‌ی زیر محاسبه شود:

Capture 1

    1-1-2- تعریف لنگر مقاوم

لنگرهای مقاوم، لنگرهایی هستند که در طی یک زلزله ساختار را تثبیت می‌کنند و برابرند با وزن هر طبقه ضرب شده در مرکز جرم طبقه به فاصله‌ای که در آن واژگونی کنترل می‌گردد؛ علاوه بر این یک لنگر پایدار دیگری وجود خواهد داشت که برابر با وزن فونداسیون در مرکز جرم فونداسیون تا محور واژگونی می‌باشد.

   2-1-2- تعریف لنگر مخرب یا لنگر واژگونی

در واقع این لنگرها منجر به تغییر در ساختار در طول زلزله می‌شوند و مقدار آنها با مجموع حاصل ضرب نیروهای جانبی در ارتفاع آنها نسبت به تراز زیر شالوده برابر است.

اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که این لنگرهای واژگونی را می‌توان از  نرم افزار ایتبس دریافت کرد؛ لازم به ذکر است که لنگر واژگونی که از نرم افزار استخراج می‌شوند، به دلیل آنکه هنوز فونداسیون طراحی نشده است؛ در حقیقت حول محوری که در شکل زیر نشان داده شده است به دست می‌آیند.

نیروهای وارد بر سازه برای کنترل واژگونی
شکل2. نیروهای وارد بر سازه برای کنترل واژگونی

مثال: با توجه به شکل 2، ضریب اطمینان در برابر واژگونی را محاسبه کنید. اطلاعات مساله (زمان تناوب سازه برابر 0.4 ثانیه و برش پایه و وزن هر طبقه برابر W باشد. فواصل افقی d1,d2,d3 به ترتیب برابر 4,5,4 متر و ارتفاع  d1,d2 برابر 10,5 متراست)

32

   2-2- ضوابط واژگونی پی‌ها، مطابق مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان

مطابق مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان طبق بند 7-4-5-1 در صورتی که از روش تنش مجاز برای کنترل واژگونی استفاده گردد؛ مطابق جدول 7-4-4 مبحث هفتم در شرایط استاتیکی از مقدار ضریب اطمینان 2 و مطابق جدول 7-4-7 در شرایط لرزه‌ای از ضریب اطمینان 1/5 استفاده می‌شود.

21

در صورتی که از روش حالت حدی برای کنترل استفاده گردد؛ مطابق جداول 7-4-6 و 7-4-8 ضرایب کاهش مقاومت برای حالات استاتیکی و لرزه‌ای به ترتیب برابر با 0/5 و 0/65 می‌باشد.

ضرایب کاهش مقاومت
ضرایب بار و مقاومت

   3-2- ضوابط واژگونی مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان

   1-3-2- واژگونی تحت اثر نیروی باد

مطابق بند 6-10-14-2 در طراحی سازه‌‌ها برای بار باد، کل سازه باید از نظر واژگونی پایدار باشد. لنگر واژگونی موثر به سازه باید نسبت به محور واقع بر فصل مشترک وجه انتهایی شالوده با صفحه زیر آن، در سمت پشت به باد، تعیین گردد. ضریب اطمینان موجود در مقابل واژگونی تحت بار باد (بدون اعمال ضریب بار) نباید کمتر از 1/75 اختیار شود. در محاسبه لنگر مقاوم در مقابل واژگونی می‌توان وزن شالوده و خاک روی آن را نیز محاسبه کرد.

   2-3-2-  واژگونی تحت اثر بار سیل

مطابق بند 6-6-3-3 سیستم‌‌های سازه‌ای ساختمان و سایر سازه‌‌ها باید به گونه‌ای طراحی، ساخته، متصل و مهار شوند تا در مقابل فشار هیدرواستاتیک، شناوری، ضربه آب، انتقال، آب شستگی و واژگونی ناشی از اثر بارهای سیل بر مبنای سیل طرح، همراه با سایر بارها مطابق با ترکیب بارهای فصل 2 مبحث ششم مقاومت کنند.

مطابق بند 6-6-5 در طراحی دیوارها، شالوده‌‌ها و کف پایین ترین طبقه ساختمان‌‌ها و سایر سازه‌‌های واقع شده در منطقه سیل خیز باید؛ ضرایب اطمینان در مقابل لغزش و واژگونی برابر 1/5 و برای لغزش و واژگونی به همراه برکنش کف برابر 1/33 در نظر گرفته شود.

3- محاسبه واژگونی سازه

همان طور که در قسمت‌‌های قبل بیان شد؛ مطابق بند 3-3-8 استاندارد 2800، ویرایش چهارم،کنترل واژگونی سازه باید برای هر دو جهت اصلی ساختمان مطابق رابطه زیر محاسبه گردد. ضریب اطمینان در برابر واژگونی طبق بند 3-3-8 برابر مقدار یک می‌باشد.

3

چارت زیر مراحل انجام کنترل واژگونی را نشان می‌دهد.

چارت مراحل انجام کنترل واژگونی

4- کنترل واژگونی در نرم افزار ایتبس

در این قسمت نحوه کنترل واژگونی سازه در ETABS 2020.3.0  توضیح داده می‌شود. در ادامه طریقه کنترل لنگر مقاوم و واژگونی در ایتبس نشان داده شده است.

ساختمانی که در پروژه مورد نظر طراحی می‌شود، در زمینی به مساحت 486 مترمربع و دارای 6 طبقه می‌باشد. مشخصات پلان آن در شکل 3 آورده شده است.

پلان سازه و نمای سه بعدی آن
شکل3. پلان سازه و نمای سه بعدی آن

در مرحله اول ابتدا سازه مورد نظر را تحلیل می‌کنیم.

تحلیل سازه
شکل4. تحلیل سازه

سپس لنگر مقاوم در برابر واژگونی را به شیوه‌ای که در شکل 5 نشان داده شده است، کنترل می‌کنیم.

2 1
شکل5. جدول مشخصات جرم سازه و فاصله مرکز جرم سازه
مقادیر مربوط به جرم سازه و فاصله مرکز جرم سازه
شکل6. مقادیر مربوط به جرم سازه و فاصله مرکز جرم سازه

حال با توجه به مقادیرشکل 6، “لنگر مقاوم در برابر واژگونی”  را محاسبه می‌کنیم.

25.7=بعد سازه در جهت X
 20.7=بعد سازه در جهت y

4 1

سپس “لنگر مخرب یا واژگونی” را به شیوه‌ای که در شکل 7 نشان داده شده است، کنترل می‌کنیم.

جدول مشخصات بارهای طبقه
شکل7. جدول مشخصات بارهای طبقه
مقادیر مربوط به لنگر واژگونی و برش پایه سازه
شکل8. مقادیر مربوط به لنگر واژگونی و برش پایه سازه

با فرض در نظر گرفتن عمق یک متر برای پی این سازه خواهیم داشت:

13

در این مرحله ضریب اطمینان در برابر واژگونی را محاسبه می‌کنیم.

15

همانطور که ملاحظه شد، ضرایب اطمینان در هر دو جهت x,y بزرگتر از یک می‌باشد؛ در نتیجه این سازه در برابر واژگونی مقاوم است.

5- نتیجه گیری

همانطور که ملاحظه شد، یکی از فاکتورهای اصلی کنترل سازه کنترل واژگونی می‌باشد، واژگونی سازه بر اثر اعمال نیرو‌‌های جانبی ممکن است رخ دهد، بنابراین کنترل آن در تمامی سازه‌‌ها الزامی است.

و آیین‌نامه‌‌ها (از جمله آیین نامه 2800 ، مبحث ششم و مبحث هفتم مقررات ملی) ضوابط سختگیرانه‌تری را برای کنترل آن در نظر گرفته‌اند.

در گذشته به دلیل عدم توجه دقیق طراحان به مساله واژگونی سازه، پیامدهای ناگواری برای سازه‌‌ها خصوصا سازه‌‌های بلند مرتبه ایجاد شده که خوشبختانه امروزه توجه ویژه‌ای به این قضیه می‌شود و از آسیب‌‌های شدید جلوگیری خواهد شد.

منابع

  1. مبحث ششم مقررات ملی ساختمان
  2. مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان
  3. راهنمای ایتبس 2020
  4. آیین نامه طراحی ساختمان‌‌ها در برابر زلزله، استاندارد2800، ویرایش چهارم

گردآورندگان

الناز سادات میرعلمی
مهندس الناز سادات میرعلمی
امیرحسین فهیمی
دکتر امیرحسین فهیمی
محسن هجرانی
مهندس محسن هجرانی
برچسب ها: واژگونی سازه
قبلی فرم اعتراض سوالات آزمون محاسبات دی ماه ۱۴۰۱
بعدی زمان ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی دادگستری 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
  • محبوب
  • جدید
  • دیدگاه ها
پشتیبانی
  • اخبار و اطلاعیه‌ها
  • ایسبوک
  • ایسپلیر
  • ایس‌کست
  • بدون دسته بندی
  • پادکست صوتی
  • کتابخانه مجازی ace
  • ویدئو

لوگوی سایت اکادمی مهندسی عمران ACE

امروز افتخار داریم بگیم خانواده ACE به لطف اعتماد شما عزیزان خیلی بزرگ شده و این دانشکده کوچک آموزش تکمیلی توانسته در کنار همه شما عزیزان، تجربه و علم رو تلفیق کند و زمینه اعتلای مهندسی رو در کشور عزیزمان ایران در حد توان فراهم نماید.

دسترسی سریع
  • دوره‌های آموزشی
  • اخبار
  • تماس با ما

خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد شرکت ما مطلع باشید.

اطلاعات تماس
  • قم، بلوار ٣٠ متری قائم، کوچه ١١/١، پلاک ۴، ساختمان نیایش
  • 02532405879
  • info{@acefirm.ir

نمادها
© 1400. اکادمی عمران ACE
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://acefirm.ir/?p=15828
ورود به سیستم ×
کد تایید
لطفاً کد تأیید ارسال شده به آن را تایپ کنید
ارسال
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
واتساپ
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
Instagram Whatsapp Telegram
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.