جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • کتابخانه مجازی ACE
  • آزمونها
  • تماس با ما

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)

ثبت نام

یک رمز به نشانی ایمیل شما فرستاده خواهد شد.

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
  • 02532405879
  • info@acefirm.ir
0
اکادمی مهندسی عمران Ace
  • صفحه اصلی
  • از کجا شروع کنیم؟
    • مشاوره
    • راهنمای خرید محصولات
    • راهنمای شرکت در دوره‌ها
    • راهنمای شرکت در آزمون
  • دوره‌های آموزشی و محصولاتداغ
    • دوره‌ها
      • دوره آنلاین قبولی در آزمون نظارت عمران
      • دوره آنلاین قبولی در آزمون محاسبات عمران
      • کارگاه تست زنی ویژه آزمون محاسبات
      • طراحی فونداسیون و اندرکنش خاک و سازه
    • کتاب‌ها
      • کتاب کلیدواژه ACE (ویژه آزمون نظارت)
      • کتابچه تست آزمون محاسبات
    • پکیج‌های آموزشی
      • پکیج جامع فلوچارت آزمون محاسبات عمران
      • دوره جامع قبولی در آزمون کارشناس رسمی دادگستری/قوه قضاییه/کانون وکلا
      • پکیج جامع قبولی در آزمون نظارت و اجرا
    • آموزش نرم‌افزار
      • آموزش جامع اتوکد دو بعدی
      • آموزش جامع اتوکد تکنیکال
      • آموزش جامع متریال مکس
      • آموزش جامع نور پردازی مکس
      • آموزش جامع مدلینگ مکس
  • آزمون‌ها
  • کتابخانه مجازی ace
  • عیدی ۱۴۰۲ موسسه ace
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
شروع کنید

وبلاگ

اکادمی مهندسی عمران Aceاخبارایسبوکخستگی در المان‌های سازه‌ای

خستگی در المان‌های سازه‌ای

6 اسفند 1401
ایسبوک
خستگی در المان‌های سازه‌ای

خستگی در المان‌های سازه‌ای

رفتار یک سازه در هنگام بارگذاری نه تنها به مواد تشکیل‌دهنده بلکه به ویژگی‌های بارهای اعمال شده نیز بستگی دارد. یکی از معیارهای تشخیص نوع بارگذاری، ثابت یا متغیر بودن بار در طی زمان است. به طور کلی، نحوه اعمال بار را می‌توان به دو گروه، بارگذاری استاتیک (Static Loading) و بارگذاری دینامیک   (Dynamic Loading)، تقسیم‌بندی کرد.

احتمال شکست سازه‌ها در شرایط بارگذاری دینامیک در مقایسه با شرایط بارگذاری استاتیک بیشتر است. اگر فرآیند بارگذاری دینامیک در چرخه‌های زیاد تکرار شود، احتمال شکست افزایش خواهد یافت. در این موارد، شکستگی معمولاً بر اثر خستگی (Fatigue) یا ترک پیشرونده (Progressive Fracture) رخ می‌دهد.

1. تعریف پدیده خستگی در المان‌های سازه‌ای :

به شکست ماده در اثر اعمال نیروهای متناوب کمتر از استحکام نهایی و (اغلب) کمتر از حد تسلیم، خستگی گفته می‌شود. خستگی مواد وقتی اتفاق می‌افتد که ماده تحت تنش‌های تکراری یا نوسانی قرار گیرد که منجر به شکست ناگهانی قطعه می‌گردد.

پدیده خستگی
شکل 1. چند نمونه از شکست براثر خستگی مواد

2. حد خستگی:

حد خستگی یا استحکام خستگی بالاترین تنشی است که یک ماده می‌تواند برای یک تعداد سیکل بدون شکستن تحمل کند.

منحنی S-N خستگی
شکل 2. منحنی S-N که حد خستگی در آن مشخص است

3. فرآیند خستگی در سازه:

فرآیند خستگی در سازه

مرحله 1:

در اثر بارهای تکرار شونده، ترک‌های ریز در قطعه شروع می‌شود. محل شروع ترک در جسم، در نواحی ناپیوستگی‌ها و محل‌هایی است که تمرکز تنش در آنجا وجود دارد.

مرحله2:

در این مرحله ترک در جهت عمود برجهت اعمال تنش رشد می‌کند و ادامه می‌یابد.

مرحله3:

در این مرحله وقتی ترک رشد می کند، تمرکز تنش بسیار بالا می‌رود و شکست در ماده اتفاق می افتد.

4. آزمون خستگی:

هدف از آزمون خستگی، تعیین طول عمر ماده ای است که در معرض بارگذاری های متناوب قرار دارد. در نتیجه آزمون خستگی میزان استحکام خستگی و مقاومت در برابر ترک ماده نیز به دست می آید. عمر خستگی یک ماده، تعداد کل چرخه هایی است که یک ماده را می توان تحت یک برنامه بارگذاری متناوب قرار داد. از تست خستگی برای تعیین حداکثر بار نیز استفاده می شود.

آزمایش خستگی
شکل 3. آزمایش خستگی

1.4 تست خستگی خمشی:

با وارد کردن نیرو به صورت خمشی به نمونه ‌ها در دستگاه  تست خستگی در سطح بالایی نمونه تنش کششی و در سطح زیری تنش فشاری ایجاد می‌شود. بعد از اینکه نمونه ۱۸۰ درجه چرخید، مکانی که ابتدا تحت تأثیر تنش کششی قرار گرفته بود، تحت تنش فشاری قرار می گیرد. به این ترتیب تنش در هر نقطه ‌ای از نمونه به صورت تناوبی تغییر می‌کند. در تست خستگی خمشی تنش متناوب می‌تواند بین دو مقدار حداکثر و حداقل در گونه ‌های مختلف تنشی، از کشش تا فشار تغییر کند.

تست خستگی خمشی
شکل 4. تست خستگی خمشی

2.4 تست خستگی محوری:

در آزمایش خستگی با بارگذاری محوری یا مستقیم، به نمونه در یک محور هم کشش و هم فشار وارد می‌ شود. یک مزیت روش آزمون تنش مستقیم در برابر آزمایش خمشی این است که چرخه بارگذاری را می‌ توان طوری تنظیم نمود که تنش متوسط صفر نشود.

تست خستگی محوری
شکل 5. تست خستگی محوری

5. خستگی در سازه های فولادی

سازه‌های فولادی و فلزات به خاطر تحمل وزن ساختمان‌ها، دائما زیر فشار هستند. سازه‌ها تحت تاثیر تنش‌ها بوده و به مرور زمان دچار شکستگی می‌شوند، به این رخداد خستگی سازه فلزی می‌گویند.

با توجه به اهمیت موضوع خستگی سازه، مهندسین باید سازه‌های فلزی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و خطرات احتمالی را بررسی کنند و در صورت لزوم اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

ناگفته پیداست که بعضی از سازه‌ها اهمیت زیادی داشته و چون بیش تر در معرض خستگی سازه قرار دارند توجه بیش‌تری طلب می‌کنند مانند پل‌ها، اسکلت ساختمان، بدنه هواپیما و ….

 

1.5 دسته بندی خستگی سازه فلزی

در یک تقسیم بندی انواع خستگی سازه به سه گروه تقسیم می شود. در هر مرحله میزان فشار وارد شده به سازه بیش تر از مرحله قبل می باشد.

  1. خستگی چرخه ضعیف
  2. خستگی چرخه قوی
  3. خستگی چرخه بسیار قوی

6. خستگی در سازه‌های بتنی

پدیده خستگی بیشتر برای سازه‌های فولادی مورد بررسی قرار می‌گیرد، ولی این پدیده در سازه‌های بتنی هم ممکن است رخ دهد.

نمونه بتنی در نظر بگیرید؛ که تحت اعمال بارگذاری و باربرداری به صورت متناوب می‌باشد. پس از هربار باربرداری، مقدار زیادی کرنش پسماند، در بتن باقی می‌ماند. این موضوع باعث می‌شود که، مقاومت بتن در بارگذاری بعدی کاهش یابد. با تداوم عملیات بارگذاری و باربرداری، کرنش‌های بیشتری در بتن باقی مانده، و در نهایت مقاومت خود را کاملاً از دست می‌دهد. و تحت حداکثر بار وارده، شکسته می‌شود.

7. چه عواملی اثرات خستگی در سازه را کاهش می ‌دهد؟

راهکارهای مختلفی برای این کار وجود دارد؛ اما آنچه رایج است کوبیدن سطح فلزات و یکپارچه ‌سازی بتن ‌ها می ‌باشد. این کار باعث می ‌شود تنش ‌های پسماند فشاری که در برخی لایه‌ های سطحی ایجاد می‌ شود کاهش یابد. در نتیجه از ترک ‌های پدیده خستگی جلوگیری شده و یا حداقل در به ‌وجود آمدن ترک ‌ها تأخیر ایجاد می ‌کند.

روش دوم:

سخت کردن سطحی با کربن ‌دهی یا نیتروژن دهی است.


روش سوم:

ایجاد پوشش ‌های الکتریکی روی سطوح فلزی.

کاهش اثرات خستگی در سازه

8. نتیجه گیری

همانطور که ملاحظه کردید پدیده خستگی یکی از پدیده‌‌های تخریب ‌کننده انواع سازه‌‌های بتنی و فلزی است. هر چه عمر خستگی مصالح به ‌کار رفته بالاتر باشد، عمر سازه نیز بیشتر خواهد بود. در صورتی‌ که در هنگام طراحی، تجزیه‌ و تحلیل‌‌های کافی برای تشخیص میزان مقاومت اعضا در برابر پدیده خستگی انجام نشود، سازه مورد نظر دچار خرابی ‌های گسترده خواهد شد.

گردآورندگان

الناز سادات میرعلمی
مهندس الناز سادات میرعلمی
امیرحسین فهیمی
دکتر امیرحسین فهیمی
محسن هجرانی
مهندس محسن هجرانی
برچسب ها: خستگیخستگی سازه
قبلی فرم اعتراض به نتایج آزمون نظام مهندسی دی ماه 1401
بعدی اطلاعیه برگزاری آزمون های نظام مهندسی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
  • محبوب
  • جدید
  • دیدگاه ها
پشتیبانی
  • اخبار و اطلاعیه‌ها
  • ایسبوک
  • ایسپلیر
  • ایس‌کست
  • بدون دسته بندی
  • پادکست صوتی
  • کتابخانه مجازی ace
  • ویدئو

لوگوی سایت اکادمی مهندسی عمران ACE

امروز افتخار داریم بگیم خانواده ACE به لطف اعتماد شما عزیزان خیلی بزرگ شده و این دانشکده کوچک آموزش تکمیلی توانسته در کنار همه شما عزیزان، تجربه و علم رو تلفیق کند و زمینه اعتلای مهندسی رو در کشور عزیزمان ایران در حد توان فراهم نماید.

دسترسی سریع
  • دوره‌های آموزشی
  • اخبار
  • تماس با ما

خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد شرکت ما مطلع باشید.

اطلاعات تماس
  • قم، بلوار ٣٠ متری قائم، کوچه ١١/١، پلاک ۴، ساختمان نیایش
  • 02532405879
  • info{@acefirm.ir

نمادها
© 1400. اکادمی عمران ACE
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://acefirm.ir/?p=16228
ورود به سیستم ×
کد تایید
لطفاً کد تأیید ارسال شده به آن را تایپ کنید
ارسال
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
واتساپ
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
Instagram Whatsapp Telegram
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.